21 ciekawostek o kawie
21 ciekawostek o kawie

Interesują Cię ciekawostki o kawie ? Koniecznie przeczytaj dzisiejszy tekst !

Kawa - napój spożywany codziennie przez miliony osób na świecie.
Zamykasz oczy i myślisz o kawie – co widzisz?
Twój zabiegany poranek, przerwę w pracy, leniwe popołudnie, spotkanie w kawiarni, a może ratunek, gdy nieprzespana noc lub natłok obowiązków nie daje o sobie zapomnieć.
Pragniemy przybliżyć Ci kilka ciekawostek na temat naszego ulubionego napoju.

Zacznijmy od kofeiny, bo to ona odpowiada za to, że kawa jest taka wyjątkowa.
Kofeina została odkryta w 1819 roku przez niemieckiego chemika Friedricha Ferdinanda Rungego. Jest związkiem organicznym, który znajduje się w ziarnie kawy. Co ciekawe, kofeina jest białym, krystalicznym proszkiem. A w zależności od źródła ma różne nazwy: teina – gdy jej źródłem jest herbata, guaranina, gdy źródło to guarana lub mateina, gdy pochodzi z yerba mate.

CZY WIESZ, ŻE…

KAWA ZNALAZŁA SIĘ W NAJNOWSZEJ PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYCIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA OSÓB DOROSŁYCH!

KAWA BEZKOFEINOWA ZAWIERA ŚLADOWE ILOŚCI KOFEINY
Warto zauważyć, że kawa bezkofeinowa nie jest w pełni pozbawiona kofeiny. Podczas procesu usuwane jest z ziarna 97-99% kofeiny, więc jej zawartość w takim produkcie waha się w przedziale 1-7 mg w kubku, gdzie w tej samej ilości klasycznej kawy poziom kofeiny to około 70-140 mg. Descafeinado Organico to kawa bezkofeinowa marki Herreria. Stworzyliśmy 100% arabicę, nie pozbawiając jej niepowtarzalnego aromatu i głębokiego smaku. Spróbuj i przekonaj, się jak dobra może być kawa bezkofeinowa! 
https://www.herreria.pl/pl/n/6

KOBIETY W CIĄŻY MOGĄ SPOŻYWAĆ KOFEINĘ
Umiarkowane spożycie kofeiny jest bezpieczne dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci. Dopuszczalna dawka kofeiny dziennie dla kobiet ciężarnych oraz w okresie karmienia piersią według EFSA wynosi 200 mg, w według innych badań nawet 300 mg. Więcej na ten temat znajdziecie w artykule: "Czy kobiety w ciąży mogą pić kawę?".



KAWA MOŻE BYĆ SPOŻYWANA PRZEZ DZIECI
Jeśli kawa dla dzieci to tylko zbożowa? Niekoniecznie. Badania wykazują, że spożycie kofeiny w umiarkowanych ilościach nie stwarza zagrożenia - jedynie duże ilości mogą powodować rozdrażnienie, niepokój czy nadmierne pobudzenie.

KAWA PRZYSPIESZA METABOLIZM I POMAGA SPALIĆ TŁUSZCZ
Prawdą jest, że kofeina wspomaga metabolizm i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Kofeina jest składnikiem wielu produktów wspomagających odchudzanie.
Jednak należy pamiętać, że sama kawa nie wystarczy! Podstawa to sport i odpowiednia dieta.
Jeśli chcesz wspomagać spalanie tkanki tłuszczowej wypróbuj Sabor de la Victoria – kawę dedykowaną osobom aktywnym od marki Herreria. To w 50% robusta, która ma naturalnie podwyższony poziom kofeiny, więc da Ci niezłego kopa przed każdym treningiem!

https://www.herreria.pl/pl/n/15



KAWA ZMNIEJSZA BÓL MIĘŚNI
Kofeina podnosi próg bólu, zmniejszając jego odczuwanie, można, więc założyć, że spożycie kofeiny przed treningiem zmniejszy dolegliwości bólowe wywołana przeciążeniem mięśni w czasie aktywności. Victor Maridakis, naukowiec z Uniwersytetu w Georgii, wykazuje, że kawa w ilościach 2-3 filiżanek dziennie, może zmniejszyć ten ból nawet o 50%.

https://www.herreria.pl/pl/n/14

KAWA POPRAWIA WYDOLNOŚĆ ORGANIZMU W CZASIE WYSIŁKU FIZYCZNEGO
Picie kawy przed treningiem?
O tym, że kawa w pozytywny sposób wpłynie na efektywność naszego treningu może świadczyć fakt, że do 2004 roku kofeina widniała na liście środków zabronionych przez WADA (Światową Agencję Antydopingową)!Badania wykazują, że kofeina spożywana w umiarkowanych ilościach wpływa pozytywnie na wydolność umysłową i fizyczną.

https://www.herreria.pl/pl/n/4

KAWA ZMNIEJSZA RYZYKO CHORÓB SERCA
Czy kawa szkodzi po zawale ? Z pewnością może mu zapobiec !
Kolejna zaleta polifenoli zawartych w kawie to hamowanie zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Rośnie liczba argumentów na to, że kawa przeciwdziała rozwojowi blaszki miażdżycowej przez hamowanie agregacji płytek i oksydacji frakcji cholesterolu LDL.



KAWA POSIADA WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWUTLENIAJĄCE
Kawa zawiera antyoksydanty, czyli związki chemiczne, mające zdolność neutralizowania wolnych rodników. Przeciwutleniacze spowalniają starzenie się komórek oraz chronią przed nowotworami. Występują one najczęściej w warzywach i owocach, a jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy jest witamina C.
Co ciekawe, jedna filiżanka kawy zawiera więcej antyoksydantów niż porcja soku z pomarańczy, grejpfrutów, borówek czy malin.

KAWA ZMNIEJSZA RYZYKO WYSTĄPIENIA CHOROBY PARKINSONA I ALZHEIMERA
Badania wykazują, że kawa może zmniejszyć ryzyko zachorowań na Alzheimera czy Parkinsona (zaliczanych do chorób neurodegeneracyjnych) nawet o 50%.

KAWA OBNIŻA RYZYKO WYSTĄPIENIA CUKRZYCY TYPU II
Kawa zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II (w tym u osób z otyłością) nawet o 25%. Fakt ten potwierdza wiele badań, w tym badanie przeprowadzone na Vanderbilt University i na Harvardzie. Przez zwiększenie wrażliwości na insulinę kawa poprawia funkcję naczyń, zwiększa wrażliwość na insulinę, poprawia również metabolizm glukozy i zmniejsza stężenie hemoglobiny glukozowanej.

KAWA POMAGA PRZY BÓLACH GŁOWY
Migrena – pulsujący ból głowy, trwający 4 do 72 godzin…
Aby zwalczyć tą dolegliwość wielu lekarzy zaleca regularne spożywanie kawy. Kofeina zawarta w kawie jest składnikiem wielu leków przeciwmigrenowych - zwęża światła naczyń krwionośnych w mózgu i zmniejsza ból migrenowy.

KAWA WSPOMAGA WĄTROBĘ
Badania pokazują, że u osób regularnie spożywających kawę rzadziej występuje marskość wątroby. Udowodniono również korzystny wpływ kawy na zahamowanie rozwoju raka pierwotnego wątroby.

https://www.herreria.pl/pl/n/3

KAWA POPRAWIA KRĄŻENIE KRWI
Jak wynika z badań Japońskich naukowców, picie kawy przyczynia się do zwiększenia przepływu krwi przez naczynia krwionośne nawet o 30%.

KAWA POMAGA WALCZYĆ Z ALERGIĄ
Kawa może być pomocna przy alergiach przez organicznie wydzielania histaminy, która to w zetknięciu z czynnikiem drażniącym powoduje alergie.

KAWA NIE ODWADNIA
Kawa odwadnia i jest moczopędna – TAK, ale warto zaznaczyć, że jej moczopędne działanie zauważa się przeważnie przy dawce powyżej 500 mg. Z opublikowanych w „The International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism” badań dotyczących wpływu kofeiny na gospodarkę wodną organizmu wykazała, że działanie moczopędne kawy jest porównywalne z działaniem moczopędnym wody.

KAWA WZMACNIA ZĘBY
Zaskakujące a jednak prawdziwe! Dzięki zawartości w kawie garbników, zmniejsza się ryzyko wystąpienia próchnicy zębów. A więc kawa to również zdrowie jamy ustnej!

KAWA ZMNIEJSZA RYZYKO DEPRESJI
Zawarta w kawie serotonina (nazywana hormonem szczęścia) i dopomina, sprawia, że nasze samopoczucie jest lepsze. Kawa może także uspokajać i redukować stres.
Ale każdy miłośnik kawy wie, że kawa = szczęście.



KAWA ZWIĘKSZA KONCENTRACJE
EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) podaje, że istnieje zależność między spożyciem filiżanki kawy a większym poziomem skupienia i podwyższona czujnością.

KAWA MOŻE ZAKŁÓCAĆ SEN
Niektóre zalety kawy są jej wadami. Jej pobudzające właściwości sprawiają, że nie zaleca się spożywania kawy wieczorem. Po godzinie od wypicia napoju stężenie kofeiny we krwi jest najwyższe, a wysoki poziom utrzymuje się jeszcze przez około 4-6 godziny.

KAWA POPRAWIA SPRAWNOŚĆ SEKSUALNĄ I JEST JEDNYM Z AFRODYZJAKÓW
Kawa wspomaga krążenie krwi oraz dotlenia naczynia krwionośne, w wyniku czego poprawia się wydolność seksualna. Badania udowodniły, że u mężczyzn spożywający średnio dwie filiżanki kawy dziennie, zaburzenia erekcji były sporadyczne.

Warto pamiętać, że filiżanka świeżo zmielonej kawy pobudza nie tylko ciało, ale i umysł!

Autorka: Justyna Sikorska

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl